søndag 16. juli 2023

Syltet luftløk

I dag har jeg syltet luftløk.Jeg ønsker en en større avling av denne løken, som har flere løker på en plante. I starten når de kommer opp, kan de brukes som en gressløk, etterhvert kan stengelen brukes likedan som vårløk, Litt ut i sesongen kommer det klaser med små løk i toppen, som kan syltes, eller brukes som de er. Disse kan og brukes som setteløk til nye løker. Jeg lar skallet tørke før jeg setter dem i jorden igjen. Fra 2. året, kommer det løker også under jorda, Disse minner om sjalottløk, men er mildere på smak. Om du vil lagre dem, må de få tørke som sjalottløk og kepaløk, før lagring. De kan også syltes om du heller foretrekker det. Det kommer oppskrifter her etterhvert som jeg får testet ut flere. 

Klaser med små løk i toppen.

Fra 2. året kommer det løker i jorden som minner om mild sjalottløk. Husk å sette nye løker om du benytter deg av løkene under jorden. 

Noen toppløker og bunnløker, renset og klar for sylting.

Disse blir lagt til side til setteløk. 

Jeg brukte oregano sammen med løken denne gangen. 



Jeg pleier å sette lokket på lett, fylle en kasserolle med vann og koke opp.
Når det koker skrur jeg til lokket helt. Dette for å få ut mest mulig luft. 

Setter glassene kjølig, 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar