lørdag 15. juli 2023

Kompost

 Jeg har både varm og kald kompost som jeg bruker aktivt, i tillegg til Bokashi innimellom. Under ser du resultatet av varmkompost som ble laget av matavfallet vårt gjennom vinteren. Den ble lagt til etterlagring i en av kaldkompostbingene ute i mars, og nå 4 mnd etterpå har den blitt til fin og porøs kompost. Den skal brukes som topping i drivhus og kjøkkenhagen i høst når avlingen er tatt inn. Kompost er veldig morsomt, og jeg forsker stadig på nye måte å gjøre det. I sommer har jeg brukt jord sammen med matavfallet for å se om det fungerer greit. Om vinteren bruker jeg ulike typer «brunt» hageavfall. Har hatt litt problemer med å få den varm nok i sommer, så ikke sikkert jord er det beste. Etter å ha hatt i mye rekeskall uten å ha dekt til nok, fikk jeg besøk av mange spyfluer som la egg. Man lærer så lenge man lever :) 










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar