lørdag 11. februar 2023

Poteter

 Jeg har forsket litt de siste årene på en enklere måte å dyrke poteter enn å anlegge potetland med jord. Jeg prøvde å dyrke på aviser med stort hell. Jeg tok et hull i avisen og la poteten oppå hullet, så dekte jeg med 3 forskjellige varianter; mose, mose med litt jord fra skogen, og ugress(hageavfall og kantgress fra hagen). Mose med litt jord fra skogen og ugress som dekke fungerte utmerket. Jeg hadde litt kumøkk på alle 3 plassene. Å dyrke i bare mose gir avling, men ikke veldig stor, så blir nok ikke prøvd flere ganger. Mose som dekke rundt poteten fungerer derimot helt utmerket, uansett hva den står i. Mosen samler seg fort sammen etter den er lagt på, og lager et tett teppe, som ikke slipper inn lys. Det var ingen grønne poteter under dekket med mose. Under gresset  ble det derimot noen gliper her og der. Noen ble grønne, men størrelsen var enorm på de under hageavfallet. Hageavfall med mose på toppen må derfor testes neste gang. I tillegg hadde jeg vanlig potetfårer lagd på papp, med jord, løv og tang som den vokste i, og ugress fra hagen som dekke. Det fungerte så klart, men var mye mer jobb å ordne. 

Jeg har også hatt potet i store karmer, og det fungerer utmerket i forhold til lys. Potetgresset blir såpass stort at det skjuler potetene. Det kreves mange karmer til et helt årsforbruk, så derfor blir andre alternativer prøvd i stedet. Jeg vil helst bruke plassen i karmene til andre grønnsaker. Vi dyrker stort sett Astrix og Mandel. Vi har hver vår favoritt i heimen, så da blir alle fornøyde. 
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar